Over Stichting Vûr Mekoar

Ons idee!

Het is een samenvatting van het wat, waarom en hoe we samen een verenigingsloods kunnen realiseren. Deze is bedoeld voor de vele verenigingen en stichtingen van de gemeente Reusel de Mierden. Al vele jaren zien we een groei in de ontwikkelingen van het verenigingsleven binnen onze gemeente. Kijk bijvoorbeeld naar de prachtige carnavalswagens die door de jongeren uit onze gemeente worden gebouwd en de pas opgerichte J.V.L die in Lage Mierde vele activiteiten organiseert voor de jeugd. Maar ook de kindervakantie weken die in de vier kernen worden georganiseerd zijn elk jaar weer een groot succes. Onze gemeente heeft vele buurtverenigingen die al vele jaren activiteiten organiseren voor jong en oud. Of kijk naar het werk van de jongeren opbouw werker binnen onze gemeente. Verenigingen zijn het middelpunt van de samenleving.
ze zorgen voor gezelligheid, cultuur, samenhorigheid, sociale binding en leefbaarheid.

Samen dingen doen, samen in beweging, vûr mekoar dur mekoar.

Recente Ontwikkeling

Vele verenigingen hebben al jaren gebruik kunnen maken van agrariërs die ergens nog wel een schuurtje over hebben. Maar door de recente ontwikkelingen stoppen veel agrariërs. Maar ook door de gevaren die de boeren hebben met betrekking tot ziektes die hun bedrijf en volksgezondheid kunnen bedreigen. Daardoor is het voor verenigingen steeds moeilijker om aan ruimte te komen voor opslag, het bouwen van carnavalswagens of decors. De onzekerheid en de financiële aspecten van opslag zijn voor vele verenigingen niet meer op te brengen. Wij vinden deze recente ontwikkeling zorgelijk voor het bestaan van diverse verenigingen en is een belemmering van de maatschappelijke leefbaarheid.

Doelstelling

Daarom hebben wij het initiatief genomen om te kijken of er draagvlak is om een verenigingsloods te realiseren. Wij denken dat nu de tijd rijp is om de verenigingen een ruimte te kunnen geven waarin eenieder zich kan vinden. Een ruimte die voor lange tijd een thuishaven is voor verenigingen. Maar ook een perspectief biedt voor toekomstige verenigingen. We hebben recent een bijeenkomst georganiseerd waar vele verenigingen en stichtingen aangaven dat zij behoefte hadden aan ruimte. Ook waren er geluiden dat ze nu nog geen ruimte nodig hadden maar als de ruimte er is ze er zeker in de toekomst gebruik van zouden maken.

De Ruimte/Locatie

Na de gesprekken die wij hebben gehad met de verenigingen zijn we tot de conclusie gekomen dat er behoefte is naar een perceel oppervlakte van 1500/2000 vierkante meter. We hebben binnen de gemeente gekeken naar geschikte locaties en hebben een voorkeur locaties gevonden. De locatie is langs de vrachtwagenparkeerplaats aan de Denestraat. ( voormalige locatie gemeentewerf )

De loods

We hebben gezocht naar een ruimte ( tent ) en deze inmiddels in optie genomen.
Deze ruimte is 20×45 meter en heeft een totale oppervlakte van 900 vierkante meter. De wanden zijn van hard materiaal en het dak is met een lucht isolatie.

Foto van de verenigingsloods van Stichting Vur Mekoar

Een foto van de verenigingenloods van Stichting Vur Mekoar

Het voordeel van deze tent is dat het niet permanent is. Op het moment dat er meer behoefte is aan ruimte kan deze vrij makkelijk worden uitgebreid. Daarbij is de tent te verplaatsen, bijvoorbeeld bij het wisselen van locatie.

De tent heeft een vloer van beton panelen. Rond de tent zouden we een verhard terrein willen maken. Dit om te parkeren, transport en (vereniging)activiteiten te realiseren.
Rond het terrein zouden we een omheining willen plaatsen voor de veiligheid.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor de beveiliging of alarminstallatie.

Foto van de binnenkant van de verenigingenloods van Stichting Vur Mekoar